سیستم حفاظت کاتدی با استفاده از روش آند فداشونده

سیستم حفاظت کاتدی با استفاده از روش آند فداشونده

در روش حفاظت کاتدی قربانی، یک سلول گالوانیکی با اتصال فلز فعال تری به فلز مورد محافظت ایجاد می شود و واکنش اکسیداسیون در آن متمرکز می شود و از خوردگی کاتد جلوگیری می کند. با توجه به پیکربندی آند، در محیط هایی با مقاومت ویژه بالا و جریان بالا محدودیت هایی وجود دارد.
يسیستم حفاظت کاتدی با استفاده از آند قربانی یا آند فعال یکی از روش های رایج حفاظت کاتدی است. در این روش از آندهای ساخته شده از فلزات با پتانسیل الکتروشیمیایی بالاتر نسبت به فلز کاتد استفاده می شود. این آندها فداکارانه عمل می کنند و برای محافظت از فلز کاتد در برابر خوردگی در معرض خوردگی قرار می گیرند.
هنگامی که آند فعال خورده می شود، جریان الکتریکی از آن عبور می کند و فلز خود را به جای فلز کاتد قربانی می کند. این فرآیند به عنوان اکسیداسیون آندی شناخته می شود. با انجام این کار، فلز کاتد از تماس مستقیم با محیط الکترولیز جدا شده و از خوردگی محافظت می شود.
برخی از فلزات مورد استفاده در آندهای قربانی شامل روی ، منیزیم، الومینیوم  و آلیاژهای روی مانند آلیاژهای خورنده روی هستند. انتخاب آند مناسب بر اساس محیط الکترولیز، شرایط عملیاتی و خواص فیزیکی و شیمیایی آن ضروری است.ستفاده از آندهای قربانی در سیستم حفاظت کاتدی عموماً در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، آب، فاضلاب و ساختمان استفاده می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button